Złóż zlecenie Napisz do mnie Projektowanie graficzne Druk na drewnie Archerr Online Portfolio Publikacje identyfikacja wizualna

Publikacje>>>Cechy dobrego logo

 

coca cola old

Cechy dobrego logo

Wyobrażacie sobie działalność koncernu Coca-Cola bez ich charakterystycznego, czerwonego logotypu oraz specyficznego kształtu butelek? Bo ja nie bardzo, to znaczy jakoś by tam działali, coś tam wlewali w butelki, ale nie byliby w stanie swoich towarów odpowiednio wypromować. Przychody, a co za tym idzie, również zyski, byłyby znacznie mniejsze. To samo dotyczy setek innych międzynarodowych koncernów. Bez odpowiedniej identyfikacji wizualnej, nie byłyby one tym czym są obecnie. Logo potrafi dokonać cudów, przekonujemy się o tym co jakiś czas, wybierając markę odzieży, butów, sprzętu elektronicznego, samochodu. Zyjemy w świecie pełnym obrazów, a w tym świecie logo jest traktowane jak skrót, łatwy do zakodowania i zapamiętania.

Logo powinno być proste w swej formie, pozbawione udziwnień i zbędnych kształtów, a jednocześnie ma być wizualizacją wartości, celów i oferty danej firmy, produktu, czy przedsięwzięcia. Zadanie wydaje się proste, ale takie nie jest. Przy projektowaniu istotna jest umiejętność zgrania informacji, komunikatów i skojarzeń, które docierają ze źródła. Umiejętności techniczne są tutaj tak samo ważne jak artystyczne. Warto znać podstawy ludzkiej psychologii, marketingu, a od pewnego poziomu również prawa, aby uniknąć posądzeń o plagiat. Jakie, w takim razie, cechy musi posiadać logo, aby można było z czystym sumieniem je wykorzystać w celu promocji biznesu? Istniej kilka zasad.

adidas logo

Logo proste jak budowa cepa

Jako, że logo jest symbolem, który ma stanowić skrót myślowy, musi być proste w swojej budowie. Prostota zapewnia czytelność i ułatwia zapamiętanie. Skomplikowanie, skutkujące ilustracją, utrudnia odbiór i możliwość zapamiętania. Spójrz na loga znanych marek, Adidas, Hawlett-Packard, Opel, czy wspomniana już Coca-Cola. Posługują się łatwo rozpoznawalnymi symbolami. Nawet ktoś niezainteresowany tematem, jest w stanie z grubsza je narysować.

opel logo

Logo oryginalne

Jako, że logo to najważniejszy symbol, określający tożsamość firmy, przedsięwzięcia czy produktu, powinien zapewniać unikalność, która wyróżni go w zalewie symboli konkurentów. Logo powinno być zarezerwowane tylko dla ciebie. Po co wydawać niemałe pieniądze na promocję znaku, który odbiorcom będzie kojarzył się z czymś zupełnie innym niż twój biznes? Promować inną markę za własne pieniądze? Zleć tą pracę profesjonaliście, on wie jak ją wykonać, tak aby nadać unikalny charakter twojej marce.

"Kiedy zaczynasz rozwiązywać jakiś problem, pierwsze rozwiązania, na które wpadasz, są zwykle skomplikowane i większość ludzi na tym poprzestaje. Jeśli pójdziesz dalej, zżyjesz się z problemem i obierzesz cebulkę z kolejnych warstw, to często dojdziesz do wytwornych i prostych rozwiązań. Wielu ludzi nie poświęca czasu i energii na to, aby dotrzeć do tego miejsca." - Steve Jobs, były szef Apple

hewlett packard logo

Logo dopasowane

Przede wszystkim, ustal jakie wartości i osobowość przedstawia sobą twoja marka. Następnie ustal cele, które stawiasz przed nowym symbolem, tak jakbyś stawiał je generałowi w czasie wojny. Styl graficzny zostanie dopasowany do powyższych ustaleń. Strona estetyczna logo jest bardzo istotna, jednak nie może ignorować przesłania, jakie znak ma uosabiać. Najpierw strategia, potem logo.

warszawa centralna logo

Logo ponad czasem

Czy bieżąca moda powinna mieć wpływ na twoje logo? Trzeba przyznać, że kierowanie się panującą modą, jest bardzo kuszące. Większość tej pokusie ulega, ale czy większość potrafi skutecznie rozwijać swoje biznesy? Doświadczenie uczy, że najbardziej znane marki nie zmieniają symbli przez kilkadziesiąt lat, nie ulegając zmieniającym się modom. Istotne jest, aby logo było dopasowane do charakteru i wartości instytucji, którą reprezentuje. Zaspokajanie zmnieniających się gustów zostawmy chałturnikom.

kghm pgnig logo

Logo w różnych wersjach

Logo będziesz wykorzystywał w różnych sytuacjach i na różnych nośnikach. Potrzebujesz wersji wektorowej, którą można skalować do dowolnego rozmiaru w druku, jak i wersji rastrowej, któą wykorzystasz w internecie. Konieczna jest odmiana czarno-biała oraz achromatyczna (barwy achromatyczne to barwy pozbawione dominanty barwnej, czyli biały, czarny oraz odcienie szarości - przydatne w grawernictwie, pieczęciach i faksach). Ciekawą opcją jest możliwość przygotowania wersji zarówno poziomej jak i pionowej oraz tzw. księgi znaku, w któej zostanie opisana konstrukcja logo oraz zasady jego wykorzystywania w różnych sytuacjach.

wawel logo

Podsumowanie

Nie pozwól, aby twoje ciężko zarobione pieniądze były przeznaczane na symbole zaprojektowane źle, niedokładne i nieestetycznie. Tego typu projekty będą odstraszać, a nie przyciągać, także nie odniesiesz spodziewanych efektów. Logo, oraz system identyfikacji wizualnej, jako całość, jest twoją najważniejszą wizytówką i powinien budować wartość dodaną, zamiast prowadzić do strat.

Cudów jednak nie ma. Artysta, jakiegokolwiek fachu, nie od razu zdobywa popularność. Podobnie z identyfikacją wizualną. Potrzebna jest systematyczność oraz cierpliwość w procesie kreowania marki. To wszystko trwa. Aby to osiągnąć, styl graficzny musi być spójny dla całości identyfikacji wizualnej, musi tworzyć system wzajemnie uzupełniających się elementów. Stworzenie takiego systemu jest czasochłonne, a co za tym idzie kosztowne. Warto o tym wiedzieć, widząc oferty typu "zaprojektuję logo za 300zł".

Arkadiusz "Archerr" Włóka

 

Publikacje>>>Cechy dobrego logo

Złóż zlecenie Napisz do mnie Napisz do mnie Archerr Online Portfolio